Francis Schaeffers Trilogi
Jag måste säga att jag är arg på mig själv för att jag inte läst Schaeffers, Den Gud som inte finns till och På flykt från förnuftet, på så många år. Jag läste dem som ung några gånger men sedan har det lämnat. Men å andra sidan nu då Apologia ger ut de båda böckerna och Gud finns och han har talat, översatt för första gången på svenska så får jag ta till mig denna trilogi igen. Böckerna har fått en ny översättning och lite mer fotnoter och förklaringar. Tydliga rubriker, kapitel och layout som gör läsningen tillgänglig och man kan gå tillbaka om man vill för att påminna sig om vad han skrivit tidigare.
Det som slår mig när jag läser böckerna är vilken förmåga Schaeffer hade att analysera vart vår värld är på väg. Hur han började se i sin tid, han dog 1984, det vi ser fullt ut idag. Varför upplever dagens människor en tomhet, hopplöshet, att det inte finns någon mening osv. Som en profet kunde Schaeffer se hur de olika filosofier som Kant, Nietzsche, Kirkegaard, Jaspers, Heidegger, Hegel och andra kom att påverka inte bara filosofin och tänkandet där, utan även tog grepp över konsten, musiken, allmänkulturen och till sist teologin. Hur den humanism, existentialism, rationalism, epistemologin och mycket annat aldrig har kunnat skapa en enhetlig världsbild. När de slängde ut den judisk-kristna världen och tänkandet så har de aldrig kunnat skapa en enhetlig världsbild trots alla de trossprång de försökt med.
I den andra boken, På flykt från förnuftet, så lyfter Schaeffer fram hur viktigt det är för kyrkan och de kristna att hålla fast vid den kristna trons bibliska grunder och kunna förmedla dem till sin samtida generation. Det problem han lyfter fram är att den nya generationen då som nu tänker annorlunda än man gjort tidigare. Ord kan ha annan betydelse än tidigare och vissa ord kristna ord, Gud, kärlek, Frälsning m.m. betyder annat för människor idag och därför bör vi definiera vad vi menar med orden. Han menar att vi är skyldiga att förstå vår generations olika sätt att tänka. I den här boken är han mer in på hur teologin kom att förändras med början hos Tomas av Aquino, och det inflytande som filosofin fick i tänkandet inom teologin, men också inom konsten, poesin och kulturen. Även alla de försök till helhet och enhet man försöker skapa inom de olika riktningarna för att få en hel världsbild men som alltid stupar på sin egen orimlighet och brist på logik och enhet.
Den tredje och sista boken, Gud finns och han har talat, så är han inne på samma linje som i de andra böckerna men fördjupar sitt tänkande lite mera i den. Här så är han inne på den mest grundläggande av alla frågor, nämligen hur vi kan veta något och hur vi vet att vi vet något. Man kan också säga att Jean-Paul Sartres filosofiska fråga, varför någonting existerar snarare än att ingenting existerar, får svar och följer med i resonemanget i boken. Han rör sig här kring metafysiken, moralen och epistemologin. En viktig sak han lyfter fram i boken och hela tiden återkommer till är att Gud finns till och är ingen tyst eller avlägsen Gud. Han kommer fram till den slutsatsen att när man förlika sig med att en personlig Gud skapat vår värld och universum och skapat människan lik sig själv så då får man svar på alla de grundläggande frågorna. Varifrån vi kommer, varför vi lever och finns och vart vi är på väg. Han visar också att Gud inte är tyst han har talat och att Bibeln är den enda bok som kan ge en enhetlig världsbild och helhetsbild av allt.
Francis Schaeffer (1912 – 1984) skrev 22 böcker, är känd för L abri som är det arbete han tillsammans med sin fru Edith startade 1955 och som på franska betyder tillflykt. Tillsammans med C. S. Lewis så räknas han som en av 1900-talets stora apologeter.
Boken är utgiven av Apologia.