Kejsar Konstantin och konciliet i Nicaea

De flesta känner till Dorothy L. Sayers (1893 – 1957) som skaparen av detektiven Lord Peter Wimsey. Naturlig död?, De nio målarna (som många anser vara den bästa detektiv romanen genom tiderna) och Drama kring ung dansör för att nu nämna några av de kända historierna med Lord Peter Wimsey. Det många inte känner till är att lekmannateologen Sayers även var en framstående dramatiker. Under krigsåren sände BBC hennes icensättande av evangelierna, The Man Born to be King, och de tolv avsnitten följdes av nära två miljoner lyssnare. Hon kom att skriva sex dramer med kristen anknytning. Den sista blev Kejsar Konstantin och konciliet i Nicaea, som nu har kommit i svensk översättning. Att Sayers hade ett så djupt intresse av 300-talets historia har gått många förbi. Men hennes drama kring konciliet i Nicaea visar på stor kunskap om det hon skrev om.

Jag har inte läst många skådespel men det var fascinerande hur lätt det var att läsa Sayers drama som en roman. Man kunde se personerna framför sig och höra dem tala. År 2025 så är det 1700 år sedan den Nicaeanska trosbekännelsen formades i Nicaea. Det var en viss man vid namn Arius som kom att få stå i skottgluggen med den syn på Jesus som kallas arianismen när man samlades för att formulera trosbekännelsen. Kristendomen var bara en av många religioner den här tiden i det stora riket men det var kejsar Konstantin som kristnade Rom och fick biskopar och teologer att samlas i Nicaea för att enas och förenas kring en trosbekännelse.

Sayers drama ger oss först en bakgrund till kejsar Konstantin och vem han var och sedan får vi följa med mötet i Nicaea och hur skickligt han lotsade igenom alla diskussioner, dispyter och åsikter till en gemensam trosbekännelse. Trots att det låter omfattande så är det varken tungt eller invecklat eller svårt att följa med i dramat. Ett fint sätt att få en inblick i hur den trosbekännelse kom till som vi alla deltagit i och bekänt någon gång.

Utgiven på Artos Förlag.